Welcome! Here you'll find more information about the upcoming CD "1350 - Music for a plague"!!
The album will be available at the website (www.falsobordone.se) and as download at www.falsobordone.se/bandcamp.
PHOTOS: (Photographer: Erik Ask-Upmark, does not need to be credited) | ||||
CD cover (click the image for high resolution) | CD cover without any text (click the image for high resolution) | CD cover image without background (transparent PNG) | ||
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Press photo 1, landscape | Press photo 1, portrait | Press photo 1, transparent PNG | ||
![]() |
![]() |
![]() |
||
Press photo 2 | Press photo 3 | Press photo 3, transparent PNG | ||
![]() |
![]() |
![]() |
||
Video with Istampitta Isabella (track 8): | ||||
MUSIC (mp3 downloads): | ||||
Music excerpt 1, mp3 (INTROITUS: Dies Irae - Procurans Odium) | ||||
Music excerpt 2, mp3 (Comment qu'a moy lonteinne by Guillaume de Machaut) | ||||
Music excerpt 3, mp3 (La Manfredina) | ||||
(Please contact us if you would like the complete album for review purposes!) | ||||
Graphics for the CD (PDF): | ||||
The Booklet (please note: The physical CD will ship with a 16-page version, the digital booklet is an extended version on 50 pages!) | The package (4-page Digipak) | |||
![]() |
![]() |
|||
PRESSRELEASE på SVENSKA: | PRESS RELEASE in ENGLISH: | |||
Vinnarna från Folk och Världsmusikgalan släpper en riktig pest-skiva! Riksspelmansduon och musikerparet Anna Rynefors och Erik Ask-Upmark från Genarp blev för en dryg vecka sedan korade till Folkhjältar och vinnare på Folk och Världsmusikgalan. Nu på fredag släpper de sitt nya album ”1350 – Music for a plague” ett album som handlar om – just det! – pesten, med tillhörande releasekonsert direkt på bandets Facebooksida. Musik, video och högupplösta bilder finns på www.falsobordone.se/1350/press Vårt val av tema kom från viljan att se djupare in i en pandemi, men samtidigt att få ett perspektiv och få göra det på flera århundradens säkra distans! Det är spännande att titta utifrån på dessa upplevelser, samtidigt som man upptäcker de många likheterna i den mänskliga beteenden under pandemin idag. Men hur gör man egenligen en platta om något så hemskt som pesten – går det verkligen att lyssna på? Som tur är vill människan ofta fly från sina problem – genom att äta gott, festa, dansa och leva för stunden. Så även om pesten är närvarande genom hela albumet i form av repertoarval finns det en eskapism och förströelse förankrad i beteendet vi ser från 1300-talet. Dansmusiken blomstrade och det skrevs kärlekssånger som aldrig förr! Flagellanterna i Tyskland och lauda-brödraskapen i Italien, två av de mest populistiska religösa samfunden, spred sina läror genom att ha den allra mest medryckande musiken – lite som ett medeltida svar på Frälsningsarmén. Men är inte medeltidsmusik gammalt och mossigt? Varför ägnar ni er åt detta egentligen och inte mer "normal" musik? Vår medeltidsensemble Falsobordone firar i år 25-års jubileum och vi har inte tröttnat på den ”gamla” medeltidsmusiken än. Den har så mycket att erbjuda; odödliga melodier som har överlevt i uppåt 1000 år (något som ingen mellohit lyckats med ännu!) – det finns en hållbarhet i musken som tar oss genom tid och rum. Det finns både enkel och svår musik från medeltiden – man kan välja och vraka i genrer och stilar. Dessutom kanske ni har hört talas om vissa kulturella fenomen som Sagan om Ringen och Game of Thrones, där musiken har en central roll. Men för oss handlar det mycket om klanger och ljudlandskap - att föras in i en annan värld via de medeltida musikinstrumenten, säckpipor, orgelportativ, medeltidslutan citole, fiddla med flera. De som lyssnar på vår musik tycker ofta om att drömma sig till en annan tid – medeltiden eller till en fantasyvärld. Det finns en gemenskap hos våra fans som gör att de chattar och interagerar med varandra under våra konserter – trots att de sitter på helt olika platser i världen – det är fantastiskt hur många nationaliteter vi lyckas samla på våra fredagskonserter! Vi har också medverkat med musik till både dator- och brädspel och gränserna mellan film/spel/medeltidsmusik är ganska transparenta. Hur har inspelningsprocessen sett ut? Ett annat år hade vi spelat in under ett antal intensiva dagar med våra gästmusiker. Under detta år då man ska minimera sina resor och kontakter har vi istället fått göra ett rent studioalbum där filer skickats fram och tillbaka och albumet sakta byggts fram som ett stort collage med många beståndsdelar. Helt plötsligt har det inte funnits några begränsningar för hur många instrument vi kan spela var samtidigt – vi spelar ju ganska många olika instrument var... Det har varit en spännande process att kunna arrangera och bygga upp låt för låt och ibland hela ljudmiljöer. Att vinna på Folk och Världsmusikgalan Ja, tänk att vi vann! Galan var ju digital såklart – men det var också tur eftersom Anna samtidigt befann sig i Graz i Österriken och framträdde på en digital festival som sändes därifrån – men genom modern teknik gick det ju att vara med ändå! När pandemin kom var vi bland de första som började med livestream och vi bestämde oss snabbt för att köra en gång i veckan för att hålla alla (inte minst våra stackars isolerade föräldrar) vid gott humör. Vi samlade ihop den teknik vi redan hade hemma – lite scenbelysning, fotobelysning och med svarta backdrops och stativ lyckades vi bygga en black box i vardagsrummet som vi kunde sända ifrån. Vi hann med 40 livestreamade konserter under 2020 och var rätt trötta när vi rev ner filmstudion för att julpynta med barnen. Sedan årsskiftet har det varit full fokus på skivproduktionen, men nog har det hunnits med lite mer livestreaming i alla fall. På fredag är det digital releasekonsert och äntligen kommer alla fans få sina plattor och det ska bli oerhört roligt att få respons på detta som vi jobbat så länge på! Blickar man framåt längtar vi förstås mest efter att komma ut och möta publik igen. Som tur är har vi många upplevelsebaserade utomhuskoncept som vi ska ut och spela i maj-juni med Väsenvandringar , Fönsterkonserter och diverse historiska överraskningar. Att möta publiken fysiskt eller online är det vi tycker bäst om! Folk & Världsmusikgalan gick av stapeln den 27/3 och juryns motivering var: ”Till två artister som outtröttligt fortsatt att hålla onlinekonserter varje vecka under året som gick. Vi vill uppmärksamma dem för Nordic Harp Meetings digitala träffar och utomhuskonserter i skogen.”
Erik Ask-Upmark, 0704-051395, erik@nordictradition.com Anna Rynefors, 0762-422767, anna@nordictradition.com
|
FALSOBORDONE is one of Sweden’s foremost medieval ensembles, who has been performing concerts, workshops and masterclass with medieval music for 25 years in 2021! Our first CD, “Figs, fiddles and fine play” has become something of a classic in the genre, with some tracks having garnered over 2 million views on YouTube! In late March, we received the "Folk Heroes" prize from the Swedish Folk and World Music Awards, highlighting how we adapted to keep up with the changing times, with many live-streamed concerts and covid-adapted performances! Now we are very excited to announce the upcoming release of our new album "1350 - Music for a plague" with a release concert on our Facebook page this Friday, April 9. The album features music that could have been heard during “the greatest catastrophy that ever befell the human race” - the Black Death! The core members of Falsobordone, Anna Rynefors and Erik Ask-Upmark, play about a dozen instruments on "1350", for exxample bagpipes, harps, rebec, organetto, bells, citole, medieval trumpet, medieval recorders, symphony, rauschpfeife, shawm, jaw's harp and voices! Guest musicians are Karin S. Lagergren (voice), Magne Pettersson (Hurdy-gurdy, voice), Daniel Åhlman (Percussion) and Shira Kammen (medieval fiddle). Finally, the culinary archaeologist Daniel Serra has contributed with genuine medieval recipes from the time of the Black Death so you can enjoy your very own "pestilence dinner" while listening to the music. The pandemic that ravaged Europe in the middle of the 14th century left an indelible mark on the continent’s history, art, literature, and not least music. On "1350 - Music for a plague" you will hear pestilence hymns, flagellant songs, instrumental dance tunes, the latest in French and Italian art music, and much more! We hope you will be transported 671 years back in time, and on the way maybe realize a bit of the feelings and experiences felt by those alive back then. Well, without the pus-filled boils and horrible death and agony, obviuosly.
From the foreword of the CD: The year is 1350 and there is music everywhere! Everyone wants to escape these terrible times of danger, death and plague. Escape by dancing, loving and living for now, more than ever; perhaps a natural reaction in the face of looming disaster. New dance tunes spring out of musicians’s imaginations and love poems – spiritual as well as secular – are being sung in loud voices. Laude spirituali and songs praising the Holy Mother Mary bring hope of salvation, while the populist uprisers known as flagellants roam the countryside with their catchy songs which are just as effective as their flails in inducing religious fervor. Contact: Erik Ask-Upmark, +46-(0)704-051395, erik@nordictradition.com Anna Rynefors, +46-(0)762-422767, anna@nordictradition.com
|
|||